Lijsttrekkers VVD Brabant en VVD Waterschap de Dommel gekozen

Tijdens de ledenvergadering op zaterdag 2 juli zijn in Waalre Martijn van Gruijthuijsen en Bas Peeters gekozen als lijsttrekkers voor de verkiezingen voor Provinciale Staten in Brabant en Waterschap de Dommel.

Martijn van Gruijthuijsen en Bas Peeters

Martijn van Gruijthuijsen (49 jaar) loopt sinds 2011 mee in de provinciale politiek, is goed ingevoerd in de belangrijke thema’s en overziet het politieke speelveld. Hij is sinds 2019 gedeputeerde voor de provincie Noord-Brabant met de portefeuille Economie, Financiën, Kennis- en Talentontwikkeling. Het bestuur van de VVD Regio Zuid is blij met de nieuwe lijsttrekker: “Martijn is inhoudelijk sterk, rationeel en koersvast; precies wat de Provincie van Noord-Brabant op dit moment nodig heeft. Het zal niemand zijn ontgaan dat er enorme dossiers op de provincie afkomen.”

Met "Brabant is de motor van de Nederlandse economie en tegelijkertijd zijn onze opgaven complex en willen we ook goed op de provinciale belastingen letten. Dat vraagt om keuzes maken die tot slimme oplossingen leiden. Dan kom je bij de Brabantse VVD uit. Het is niet voor niks dat de provincie het afgelopen decennium is getransformeerd naar een ondernemende en innovatieve regio.” onderstreepte Martijn zijn benoeming tot lijsttrekkerschap tijdens de ledenvergadering van 2 juli in Waalre.

Bas Peeters is 25 jaar oud, geboren in Boxtel en woonachtig in Oisterwijk. Sinds februari 2022 is Bas ‘waterwethouder’: dagelijks bestuurslid bij waterschap De Dommel met de portefeuille schoon water en waterkwaliteit. In de periode van 2019-2022 was Bas reeds algemeen bestuurslid. Bas is afgestudeerd bouwkundige aan de TU Eindhoven en heeft eerder gewerkt als adviseur bij een adviesbureau in de watersector.

Bas: “De klimaatverandering brengt grote opgaven voor het waterschap met zich mee met als meest tastbare voorbeelden de verdroging en piekbuien. Daarnaast staat onze waterkwaliteit onder druk, vervuilingen als microplastics, PFAS, drugsafval en medicijnresten vragen om een nieuwe aanpak en bestuurlijk lef.” Naast opgaven liggen er ook komende jaren ook kansen: ”We moeten als waterschap meer inzetten op circulariteit. Uit afvalwater zijn tal van nieuwe toepassingen te realiseren zoals groengas en bioplastics. Hiermee verminderen we negatieve milieueffecten en via het vermarkten van de nieuwe grondstoffen houden we de waterschapslasten beperkt.”

Met de verkiezing van Bas Peeters als lijsttrekker zet de VVD de eerste stap richting de waterschapsverkiezingen in 2023. Deze verkiezingen vinden gelijktijdig plaats aan de verkiezingen voor de provinciale staten.

Potentiële kandidaten en geïnteresseerden voor het waterschapsbestuur en de Provinciale Staten kunnen zich melden bij de partij tot 31 augustus.