Organisatie van trainingen en opleidingsprogramma’s

De verschillende organisaties binnen de VVD – lokaal netwerk, regio en landelijk – hebben ieder hun rol en verantwoordelijkheid, maar de organisatie van opleiding & training draait vooral op actieve VVD-ers die enthousiast zijn over het organiseren daarvan.

Elk bestuur van een lokaal netwerk heeft een portefeuillehouder Opleidingen & Talentmanagement, O&T. De primaire verantwoordelijkheid voor het organiseren van de introductie- en basistrainingen en van trainingen voor wethouders en (kandidaat-)raadsleden ligt bij de lokale netwerken. Voor sommige lokale netwerken betekent dit dat ze zelfstandig of in samenwerking met naburige lokale netwerken zelf trainingen en opleidingsprogramma’s organiseren; voor eigen leden en voor leden uit het gehele land. Bij alle netwerken heeft het bestuurslid Opleidingen & Talentmanagement de verantwoordelijkheid om de trainings- en opleidingsbehoefte binnen het lokaal netwerk te peilen en de leden van het lokaal netwerk te informeren over het aanbod aan trainingen en opleidingen binnen de VVD. Met vragen en voor tips over trainingen en opleidingen kun je als VVD-lid dus terecht bij het bestuur van je lokaal netwerk.

Het regiobestuur vervult een coördinerende en stimulerende rol ten aanzien van basistrainingen. De VVD Regio Zuid ondersteunt lokale netwerken bij het organiseren van trainingen en bevordert dat lokale netwerken dergelijke trainingen organiseren. De regio bevordert ook de kwaliteit van trainingen en de bekendheid van het aanbod. De regio is zelf verantwoordelijk voor de organisatie van Masterclasses, trainingen voor (kandidaat-)Statenleden en (kandidaat-)waterschapsbestuurders en trainingen voor netwerkbestuurders. Deze trainingen en opleidingsprogramma’s worden georganiseerd onder verantwoordelijkheid van het bestuurslid Opleidingen & Talentontwikkeling. Het bestuurslid wordt bijgestaan door de stuurgroep Opleidingen & Talentontwikkeling. Elk programma kent een eigen programmaleiding. De programmaleidingen opereren onder verantwoordelijkheid van het bestuurslid Opleidingen & Talentontwikkeling